آسمانی ترین کلید

«نماز کلید بهشت است»

آسمانی ترین کلید

«نماز کلید بهشت است»

فلسفه وضو چیست؟

 «اسرار نماز» 

فلسفه وضو چیست؟

بنده ای که آماده ی مناجات و راز و نیاز با آفریدگار جهان هستی میگردد ، باید از هر لحاظ خود را مهّیا سازد و با حالت مورد پسند و هیئتی نیکو در محضر او ، حاضر شود . بدون طهارت از پلیدی های ظاهری و باطنی نمیتوان به دستگاه قدسی آن عزیز راه یافت . 

حال وضو و طهارت نیز ، مقدمه و کلید برای ورود به گلستان سرسبز نماز و مناجات است و در نتیجه آغازی برای ورود به بهشت ( الوضوء مفتاح الصلاه و الصلاه مفتاح الجنه).  

  

ادامه مطلب ...

فلسفه اوقات نماز چیست؟

 «اسرار نماز»

4- فلسفه اوقات نماز چیست؟

نماز برای به یاد خدا بودن و دوری از غفلت و پا کیزگی و طهارت جسم و روح انسانها قرار داده شده است و برای آن که حالت «ذکر» و «یاد» ائمی باشد در اوقات مختلف شبانه روز لازم و واجب گردیده است:  

ادامه مطلب ...

چرا بعضی نماز ها را بلند و بعضی نماز ها را آهسته می خوانیم؟

«اسرار نماز» 

3-چرا بعضی نماز ها را بلند و بعضی نماز ها را آهسته می خوانیم؟ 

 

یکی از فلسفه های عبادت ، اظهار خضوع و تسلیم در مقابل امر پروردگار و ایجاد روح عبودیت و بندگی در انسان است ؛ چنان که امام سجاد (ع) می فرماید : « الهی بی عزاً ان اَکون لک عبداً؛ خدایا! همین افتخارم بس که بنده تو هستم». 

گاهی بعضی از دستورات ، برای آزمودن و تلقین روح تسلیم و بندگی است . فرمان خدا به حضرت ابراهیم(ع) برای قربانی کردن اسماعیل (ع) ، نمونه ای از آن است.در دستور های عبادی و احکام الهی، گاهی هدف تسلیم و پذیرش دستور وتمرین برای جلب رضایت خداوند و اطاعت محض از آفریدگار است و گاهی تمرین برای متابعت از سنت و روش پیامبر (ص) است . بلند خواندن و آهسته خواندن یک نوع تعبد و تسلیم در مقابل دستورات  پروردگار و اقتدا به سنت و روش پیامبر اکرم (ص) میباشد . 

وقتی از امام (ع) سوال کردند : چرا نماز مغرب و عشا بلند خوانده می شود ؟ امام (ع) فرمود: چون در وقت مغرب و عشا هوا تاریک است؛ بنابراین قرائت را بلند می خوانند که اگر کسی از آن نزدیکی عبور کرد ،بداند نماز جماعت بر پا است و شرکت کند ، ولی در نماز ظهر و عصر چنین نیازی نیست.  

منبع :کتاب 110 پرسش درباره ی نماز

چرا در اسلام این همه به نماز سفارش شده است؟

دسته :«اسرار نماز» 

2- چرا در اسلام این همه به نماز سفارش شده است؟ 

اهمیت نماز در بین همه دستور های درخشان اسلام بدین جهت است که: 

الف) نماز روح انسان ها رل به مبدا هستی بخش مرتبط و متصل می کند وبا این ارتباط ، روح و جان آدمی را زنده ،با نشا و آرام می سازد و او را برای انجام سایر تکالیف و وظایف فردی و اجتماعی آماده میکند. از این رو می توان گفت : نماز موتور محرکه ی سایر اعمال و دستورات اسلامی هم هست؛ زیرا کسی که به نماز اهمیت بدهد ، به سایر تکالیف هم اهمیت خواهد داد و آنها رابا نیت صحیح و خالص به جا آورد. 

ب)خواندن نماز علاوه بر آن که انجام یک دستور و یک واجب الهی است، خود مانع از انجام زشتی ها ، خلاف ها و گناهان دیگر است و یک نماز گزار واقعی از فحشا و منکرات به دور است و این خاصیت بازدارندگی نماز است. 

ج)نماز،از بعد سیاسی، مسلمین سراسر جهان راهر روز به سمت قبله و مردم هر شهر و روستا را در جماعات مساجد ،متحد و منسجم می کند و به جمعیت مسلمانان شکوه و عظمت و اقتدار می بخشد . و این خاصیت نماز ، بدین صورت فراگیر وروزانه در هیچ عبادتی دیگر یافت نمی شود . البته در مراسم حج سالی یک بار و برای افرادی است که استطاعت این سفر را دارند ؛ ولی نماز هر روز و برای همه افراد است.  

 

منبع :کتاب 110 پرسش درباره نماز